Du købte en ny bil for ca. et års tid siden. Du er faktisk glad for den. Det er sådan en hybridbil, hvor du kan køre på benzin og el. Og det benytter du gerne. El er mere miljøvenligt end benzin. Men bilens teknologi tillader dog ikke, at du kører meget lange strækninger på el. Det er en praktisk bil. Der er bare et stort problem ved den: Der er ligesom ikke tilstrækkeligt med plads til at hele familien, og hunden kan sidde i den, når I skal køre op til sommerhuset. Bagagerummet er også ret minimalt. Så der er altid småskænderier og irritation, når I kører derop. Du har indset det for lang tid siden – og du ved, at det eneste rigtige at gøre er at få solgt bilen – og købe en bil, der har tilstrækkeligt med plads til, at I kan rejse med bilen – komfortabelt. Hvor trist, det end er, så har du da også taget den rigtige beslutning: Bilen skal sælges. Og du er allerede ved at identificere, hvilken bil du skal købe.
Undgå værditab
Har du tænkt på, at det sjældent lykkes at få en god pris for en brugt bil, der kun er et år gammel? Har du overvejet, hvad du kan gøre, for at du sikrer, at din bil ikke lider et stort værditab? Hvad har du gjort, for at bilen bevarer sin værdi? Jo, du har sørget for, at den har fået service efter de første 1000 km. Den blev gennemtjekket, og alt var fint. Godt. Men fik du også sendt til undervognsbehandling? Du ved godt, at rustbeskyttelse af elbiler helst skal starte i løbet af bilens første leveår, så du sørger for at formindske værditabet ikke? Nå, det var du ikke klar over. Men sådan er det. Også selvom bilforhandleren faktisk har givet dig garanti for, at den ikke vil få rustskader i løbet af de første to år.
To års garanti fra fabrikken
Har du tænkt på, hvorfor garantien kun gælder i to år? Sæt det lige i sammenhæng med hvad de professionelle servicecentre, der ikke laver andet end undervognsbehandlinger, lover dig: Deres behandling holder i 3 eller 4 år. Hvorfor er bilforhandlernes garantier så så meget kortere? Det har noget at gøre med, hvordan bilen bliver fremstillet! Du får måske at vide, at stålpladerne, som bilen er lavet af, er rustbeskyttede. Men du får ikke at vide, at den rustbeskyttelse skete inden, at stålpladerne blev udstanset, og at der derfor kan være ’ar’ i rustbeskyttelsen.
Rusten er din fjende
Og vi kan godt vædde, om at når bilen blev skruet sammen, så er der helt sikkert sket små skader i rustbeskyttelsen, når håndværkerne har måttet sætte plader og inventar sammen. Der er blevet bolte og møtrikker. Der er blevet brugt værktøj. Derfor er rustbeskyttelsen, som bilen har, lige når den kommer ud fra fabrikken ikke komplet. Vi tænker ikke på det, når vi ser på bilen henne hos forhandleren. Der er den jo poleret, blank og flot. Og vi er nok de færreste, der beder om at få lov til at se undervognen. Så tænk over det, nu hvor du skal købe en ny bil: Har den fået rustbeskyttelse i tide?