Er du klar over, at forretninger, der sælger gavepapir, har meget travlt i juli og august? Altså forretninger, som fx sælger kontorartikler, bøger, emballage og den slags. Og hvorfor har de netop travlt i juli og august. Og hvad har det med gavepapir at gøre? Det har noget at gøre med, at i netop de to måneder bliver der født flest børn. Sådan har det altid været. Så der er rigtigt mange mennesker, der har fødselsdag i juli og august – og de skal naturligvis have fødselsdagsgaver. Her i landet kan vi godt lide at give gaver – og vi elsker faktisk også selv at pakke gaverne ind.
December er travl men..
Derfor er din tanke om, at december er en travl måned, når det handler om salg af gavepapir ikke helt rigtig. December er en travl måned. Men juli og august er altså måneder, hvor efterspørgslen på smart og moderne gavepapir er meget stor. Det er muligvis derfor, at du har svært ved at finde gavepapir til de fødselsdagsgaver, du skal pakke ind. Gavepapiret bliver jo hurtigt solgt ud – og kan forretningen, du besøger ikke følge med efterspørgslen – eller er der forsyningsproblemer, fordi leverancen er blevet forsinket af en eller anden grund, så må du slå dig til tåls med det, du kan finde. Eller, du må genbruge gavepapir, som var pakket om fødselsdagsgaver, du selv har fået. Af en eller anden grund, så er vi mange, der faktisk gemmer gavepapiret, som de gaver, vi fik i løbet af året, var pakket ind i. Dels fordi vi har en intention om at genbruge det. Dels fordi vi faktisk ikke kan nænne at smide det til genbrug. Det er jo ofte meget flot papir. Af god kvalitet. Og selvom der er lidt folder i det, så kan det sagtens genanvendes. Eventuelt klippes lidt til, så de gamle folder ikke bliver så markante.
Nyt gavepapir er jo bedst
Alligevel, så kan vi også godt lide at købe en ny rulle gavepapir, hvis vi skal til fødselsdag hos en ven eller et familiemedlem. Det er en dejlig følelse at finde flot gavepapir – og udgiften er jo ikke så frygtelig stor. Selve processen med at pakke gaven ind kan være lidt af en prøvelse. Især hvis gaven ikke ligger i en æske, men har en besynderlig form. I sådan et tilfælde, så er der flere små tips, du kan drage nytte af: Find en gammel papkasse, som passer i størrelsen, og læg gaven ned i den. Det gør indpakningsprocessen nemmere, selvom du måske skal bruge lidt mere gavepapir. Rul eventuelt gaven ind i genbrugspapir, som du har samlet sammen fra alle de pakker, du har fået leveret, fordi du handler meget på internettet. Det vil bevirke, at formen på gaven bliver nemmere at håndtere – og samtidigt bliver gaven bedre beskyttet. Det kræver helt sikkert et lidt større forbrug af gavepapir. Men ærlig talt: Når du køber en rulle gavepapir hos fx boghandleren, så har du faktisk rigeligt. Og gør det noget, hvis du bruger lidt mere gavepapir? Det bliver helt sikkert foldet pænt sammen og lagt til side for at kunne blive brugt i en anden sammenhæng.
Hvis du vil åbne webshop
Måske drømmer du om at åbne en webshop. Den skal sælge produkter, som du selv elsker, og til hver en tid kan stå inde for. Kvaliteten skal være i top, og priserne være rigtige og fair for alle. Fint. Men har du tænkt over, hvor meget arbejde der egentlig er med at drive en webshop – sådan helt alene. Det er nemlig et stort arbejde. Det handler ikke bare om at få købt et lager, sætte e-shoppen op og, så få produkterne sendt til kunderne. Kunderne kommer nemlig ikke af sig selv.
Du skal lave marketing. Du skal annoncere for din shop – og vigtigt: Din shop skal brandes. Branding vil sige, at du skaber en identitet for din shop, som kunderne kan huske, og som er let genkendeligt. Det handler derfor ikke kun om at få en designer til at lave et smart logo for shoppen.
Emballagen er vigtig
Du skal hele vejen igennem shoppen med din branding: Lige fra designet på shoppens site, logoet, den stil, du bruger til produktbeskrivelserne mv lige helt ned til, hvilken emballage – se her – du vælger at sende produkterne til kunderne i. Det er en lang og til tider meget frustrerende proces, hvis man skal gøre det hele selv. Lad mig give dig et eksempel:
Når du fx skal sende en skål, der i virkeligheden er et stykke kunsthåndværk, så vil du naturligvis sørge for, at den ikke går i stykker undervejs til kunden. Den skal derfor emballeres rigtigt. Der skal måske bruges en masse bobleplast, som kan beskytte skålen imod små stød, som den vil komme ud for, selvom den også ligger i en papkasse af passende størrelse. Har du overvejet, at bobleplast måske ikke er den mest bæredygtige form for beskyttende emballage? Og du vil jo gerne fremstå i dit brand, som en shop, der også tænker på miljøet. Har du overvejet, at papkassen måske ikke er lavet af genbrugsmaterialer? Det skal du naturligvis tænke over.
Miljøvenlig og bæredygtig emballering
Du ved, at det er en god idé at lægge et lille takkekort ned i kassen, som du sender skålen i. Har du husket at få designet kortet i dit logos farver, og at konvolutten skal matche dem? Har du købt konvolutter, der er lavet af miljøvenlige materialer – eller købte du dem, du bedst kunne lide? Branding handler nemlig ikke altid om, hvad du bedst kan lide. Det handler om at være konsistent og tro overfor det brand, du har valgt at bygge forretningen op med.
Og især når det handler om emballagen, så kan jeg fortælle dig, at de fleste kunder vil være meget opmærksomme på, at der bliver brugt miljøvenlig emballage. De foretrækker ofte, at pakken, de modtager, ikke ser fin og splinterny ud, men at de kan se, at du har genbrugt en kasse, som du måske modtog nogle varer til shoppen i. De foretrækker selv at genbruge de dele af emballagen, som kan genanvendes. Fx til indpakning af en fødselsdagsgave eller til transport af objekter, de gerne vil forære væk. Så, tænk på det, når du gerne vil åbne en webshop. Det er en spændende, men krævende proces.