Kampen om pladserne

For langt hovedparten af internettets brugere er det en ret ukendt verden, der ligger bag det, de ser i Google, når de eftersøger et produkt, et svar, en service eller hvad det nu end er, de har brug for. Google har svaret, og der ligger en nærmest instinktiv fornemmelse på rygraden om, at de øverste pladser på side 1 er de bedste svar på søgningen. Kun de færreste tænker over, hvad der reelt ligger bag Googles beslutninger om, hvordan de forskellige hjemmesider skal placeres på en given søgning. Vi har derfor taget en snak med en mand, der ved mere om det felt end nogen anden dansker.

Hvad styrer rækkefølgen i Google?

Det er selvfølgelig den nærmest legendariske Thomas Rosenstand – også kendt som “Mr. SEO” i Danmark – vi har talt med via Skype. Han bor nemlig i Florida, hvorfra han arbejder med netop SEO og søgemaskineoptimering i Google for primært danske virksomheder. Vi har stillet ham en række spørgsmål, og da han er en yderst talende herre, har vi her valgt at bringe udvalgte svar på de væsentligste af dem. Og det første er så: “Hvad styrer rækkefølgen i Google?”.

Ret beset skal vi i dag dele Googles søgeresultater op i 2 portioner – nemlig de betalte resultater, der kaldes for AdWords og de organiske resultater. Google gør stedse mere ud af at “skjule”, når der er tale om annoncer, og samtidig tager annoncerne mere og mere på plads. På en iPhone X for eksempel skal man scrolle for overhovedet at se de organiske resultater.

Er annoncerne seriøse?

Vi spørger, om annoncerne i Google kan regnes som lige så seriøse som de organiske resultater?

I mange tilfælde er de såmænd – men lige så ofte er de ikke. Annoncerne er Googles absolut primære indtægtskilde, og medmindre en annoncør ligefrem bryder loven eller Googles retningslinjer for AdWords, er de revnende ligeglade så længe, de scorer kassen. Og det gør de i den grad! Det betyder, at en annonce på en søgning efter for eksempel boremaskiner ikke nødvendigvis leder til den bedste side med boremaskiner – men til den side, der vil betale mest for at få klikket.

Ved folk, at de øverste resultater i Google er annoncer?

Nogle gør, men mange gør ikke. Og i det store billede betyder det såmænd ikke så meget for brugerne, men for de virksomheder, der lever af nettet, kan det være yderst problematisk, da kliks kan koste langt over 150 kroner stykket. I nogle brancher endda endnu mere. Det betyder jo reelt, at Google bruger deres markedsposition til at fremtvinge et udskillelsesløb blandt webkøbmænd, hvor parameteren er størrelsen på pengepungen og ikke hverken produkternes eller servicens kvalitet. Og det er ret beset en skam.

Er de organiske resultater seriøse?

Kan en bruger af nettet regne med at få gode svar, løsninger eller produkter, hvis de springer annoncerne over og klikker på de organiske resultater?

Så sort/hvidt er det ikke helt, men i store træk er svaret ja. De organiske resultater er jo styret af en række parametre, hvoraf ikke alle er mulige at manipulere. For eksempel omtaler, loadhastighed, mobilvenlighed og den slags. En brugers oplevelse på en hjemmeside er jo også en del af “varen”, som en virksomhed leverer. Men naturligvis er der også i de organiske resultater et spil bag facaden, der handler om at skaffe links etc. Til forskel fra AdWords er det sådan, at man altså ikke kommer op at ligge højt på side 1, hvis ikke der er et samspil mellem de mange faktorer – og dermed er et vel OK at sige, at de organiske resultater er mere seriøse.

Tror du, at annoncer kommer til at fylde endnu mere?

Jeg ved det ikke, men jeg ville ikke bliver overrasket, hvis de gør. Google er jo vokset fra at være dem med “Do no evil” til at være en 100% pengemaskine, og det er faktuelt, at der er absurd mange penge i annoncerne. Omvendt skal de også fastholde og udbygge deres markedsposition, og bliver de FOR grådige, kan det faktisk lade sig gøre for en konkurrerende søgemaskine at tage markedsandele fra dem. Jeg tror, at ledelsen i Google i store træk forstår den balance – men om jeg har ret i min antagelse, kan kun tiden vise.

Med disse ord siger vi tak til Thomas Rosenstand fra Concept Interest, hvis ret imponerende historie du kan læse mere om på deres hjemmeside: www.concept-i.dk